Međunarodni
znanstveno-stručni skup, Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja Sveučilišta
u Zadru,
Zadar 21.-23. rujna 2017.
Identitet
i različitost u odgoju i obrazovanju naziv je međunarodnog
znanstveno-stručnog skupa na kojem sam nazočila i sudjelovala s temom Razvoj identiteta pojedinca u složenoj
odgojno-obrazovnoj ustanovi. Trodnevni skup okupio je brojne sudionike iz
Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Slovačke, Mađarske i Slovenije. Izlaganja su
bila usmjerena na pitanje identiteta u odgojno-obrazovnim ustanovama, od
dječije dobi do vremena adolescencije.
U radu sam govorila o
Franjevačkoj klasičnoj gimnaziji u Visokom kao prototipu odgojno-obrazovne
ustanove u multikulturalnoj društvenoj zajednici Bosne i Hercegovine.
Gimnazija, osnovana 1882., pripada Bosni Srebrenoj. Do II. svjetskog rata
pohađaju je franjevački kandidati i drugi đaci, a nakon rata samo
sjemeništarci. Od 2007. Gimnazija se vraća glavnom obilježju: pružiti temeljito
obrazovanje i čestit odgoj za sve bez obzira na vjersku, etničku ili drugu
pripadnost. Gimnaziju pohađaju učenici z svih dijelova BiH i svi su ponijeli sa
sobom obilježje svoga mjesta, nacije, vjere, jezika, kulturnih jedincatosti.
Anketirajući učenike o njihovim raznolikostima ovim radom analiziran je boravak
u Gimnaziji i učeničkom domu – Konviktu u kontekstu razvoja identiteta
srednjoškolaca u konfesionalno pluralnom i heterogenom lokalnom prostoru. U
kontekstu drugosti analitičko-kritičkom metodom prikazano je koje vlastitosti
učenici čuvaju, što „tuđe“ osuđuju i negiraju te kako u vlastiti identitet
inkorporiraju početno strane datosti.
Cilj je ovoga istraživanja
pokazati da u etničko, religijsko, političko i jezično razjedinjenim lokalnim
zajednicama BiH ustanova poput Franjevačke klasične gimnazije može biti uzor
kako razvijati identitet mladih ljudi u multikulturalnoj zajednici. Prema
dosadašnjim rezultatima pripadnost složenoj zajednici pomaže razvoju identiteta
srednjoškolaca i interkulturalnoj kompetenciji na raznim područjima.
S. Kristina
Marijanović