„Vjera traži
razum.“ Načelo je to sv. Anselma, ali i cijele logike kojom se vjera nastoji
spustiti u svakodnevni život čovjeka koji se uvijek nastoji izdići iznad
ustajalosti. Čovjeku koji žudi za Bogom nije dovoljna samo naravna
inteligencija, nego i ulivena. Potrebna je ljubav prema istini, marljivi studij
Riječi Božje kroz vlastiti i tuđi pogled te živa vjera. Razum je dar Duha
Svetoga i kao takvoga, pogrešno je smatrati ga nečim što ubija vjeru i sve
svodi na matematiku. Kao što je potreban pri bilo kojem dubljem shvaćanju
prirodnih, tako je važno uključiti ga i pri razumijevanju vječnih istina. Naša
vjera je poput balona napuhana helijem. Ako ga čvrsto ne držimo, odletjet će
nebu pod oblake. Učinit će ti se da je otišao Bogu, ali zapravo ne znaš gdje
je, je li naletio na nešto oštro i rasplinuo se. Darom razuma Duh Sveti nam
olakšava pravilno shvatiti svoj religiozni odnos prema Bogu i temeljito graditi
svoj odnos prema bližnjemu.
Iako čovjek
može svim snagama nastojati nadići red vidljivih stvari, i ta nastojanja mogu
utjecati na ljudsko djelovanje i oblikovati život, potrebno je mnogo žrtve i
odricanja. Kao i na svakom drugom putu, tako i na ovom dolazi do mnogih
poteškoća. U nastojanju da se dođe do spoznaje istine vjere, ljudskom razumu ne
smetaju samo utjecaj osjetila i mašte, nego i neuredne težnje, koje su
posljedica istočnog grijeha. „Zato se događa, da ljudi glede tih pitanja rado
uvjeravaju sami sebe, da je neistinito ili barem dvojbeno ono što oni neće da
bude istinito.“ (KKC 37)
Čovjek često
nije ni svjestan koliko kreposti, darova i plodova dobiva moleći i postižući
jedan od darova Duha Svetoga. Tako Toma Akvinski nabraja učinke dara razuma:
pod vanjskim prilikama otkriva nam suštinu stvari (npr. Krista pod prilikom
kruha i vina), tumači pravi smisao Božje riječi, otkriva tajno značenje svetih
znakova (svetih sakramenata), očituje duhovne stvarnosti u tjelesnima (u
čovjeku Isusa Krista), posljedice sadržane u njihovim uzrocima (otkupljenje po
križu) i obratno: uzroke u posljedicama (opstojnost Božju preko stvorova).
Unatoč svemu
ovome rečenom, trebamo biti svjesni da ni pod darom razuma ne možemo prodrijeti
u tajnu kršćanskih misterija.
Molitva za
dar razuma:
Bože, naš
Oče, ti si se objavio u Kristu. Ulij u nas dar razuma, kako bismo, prodirući u
dubine tvoje riječi iskusili njezinu slatkoću i snagu. Po Kristu Gospodinu
našem. Amen.
Andrijana
D.