Ne, nitko vas ne želi prevariti, radi se uistinu o nagradnoj igri u kojoj pobjeđuju samo najuporniji. Poslužit ćemo se obrnutom metodom klasičnih on-line nagradnih igara: bez klika, bez lajka, bez komentara do nagrade. Nagrada nije nimalo banalna vodi nas do najvećeg dara koji je Bog ostavio ljudima, a koji se mnogi od nas boje raspakirati. Koliki su među nama koji mogu preživjeti dan bez društvenih mreža; kako ću dokazati da sam pametna ako ne objavim status na twitteru, kako će drugi znati da sam posjetila neko egzotično mjesto ako ne postavim fotografiju i lokaciju na facebook, kako ću obavijestiti svoje prijatelje da se odlično zabavljam ako ne objavim video na instagramu, kako ću sebi dokazati da sam lijepa ako ne napravim barem desetak selfija na snapchatu?! Ova pitanja nisu nimalo retorička nego kao da obilježavaju životni tijek suvremenog čovjeka, gotovo da su zamijenila Kantove kritike čistog i praktičkog uma: sve što mogu znati nalazi se na društvenim mrežama, a sve što trebam činiti jest otvoriti vlastiti profil na nekoj od onih.
Problem virtualnosti jest upravo dokazivanje, ponekad onoga u što ni sam nisam siguran. Što s ovim ima korizma? Moja duhovna priprema za Uskrs ne mora se sastojati od smanjenog korištenja pametnog telefona, čak štoviše, mogu nešto i lijepo, duhovno pročitati, mogu ući u obližnju crkvu i otvoriti neku od katoličkih web stranica, pročitati komentar današnjeg evanđelja, duhovnu misao, i tako utažiti svoju žeđ za religioznim. Preostaje nam onda jedino misliti da je i Bog jedan od onih koji od nas traže kvantitetu, da je i religija kojoj pripadamo samo skup informacija koje trebamo prikupiti, iako ne znamo kamo s njima, i gdje ćemo ih moći iskoristiti.
Što Biblija kaže o društvenim mrežama, kako se to Isus dokazao kao javna ličnost u vremenu kada je jedino sredstvo priopćavanja bila živa riječ i hitre noge nekog glasonoše? Možda bi najbolje bilo krenuti od Adama i Eve. Eva je samo zagrizla jabuku ono što je dala Adamu bio je već logo korporacije Apple koja je od njih zatražila da se sakriju pred korakom Božjim. Koliko je puta naš iPhone zaglušio upravo korak Božji, koliko smo puta odbili stati ogoljeni pred Boga u svetoj ispovijedi i sakrili se iza snapchatovih pregača smokova lišća kako bismo sami sebe uvjerili da smo savršeni i bez mane. Osvrnimo se još i na Kajina i Abela, otvorili su obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo (OPG), kao prvaci primarnog sektora djelatnosti ova braća su pozvana pred Boga iznijeti prvine od godišnjeg uroda, učinilo nam se da je Bog lajkao Abelov prinos, dok Kajinov nije niti pogledao. Kajinu nije nimalo lako, umjesto da blokira Abela na svim društvenim mrežama, on ga, što je bilo možda lakše u ono vrijeme, ubije. Bog zbog ovog čina Kajina proglašava skitalicom i vječnim lutaocem na zemlji, Kajin će ovako obilježen krvlju brata svoga steći popularnost među promicateljima krvne osvete i nasilnicima. Dobro bi bilo da se i svatko od nas nakon što ostavi uvredljiv i nasilan (čitaj: zavidan) komentar na neku sliku ili članak potpiše kao ‘Kajinov potomak’. Možemo pretpostaviti da je ovim biblijskim likovima bilo puno lakše jer nisu imali društvenih mreža, bavili su se sobom iz prve ruke, postali su poznati u svim religijama i kulturama, ne zato jer su imali otvoren youtube kanal, nego zato jer su imali specifičan odnos s Bogom, iz kojeg mi dandanas možemo crpiti.
Društvene mreže paradoksalno istovremeno otkrivaju našu osobnost i sakrivaju naš identitet, ali još uvijek nisu u mogućnosti zamijeniti mjesto susreta s Bogom. Kada uđete u crkvu i izvadite mobilni telefon, molim vas da svima objavite što je važnije od odnosa s Bogom. Iskoristite ovu korizmu kao duhovno obogaćenje ljudima, prirodom i knjigama, postanite čudaci današnjeg vremena koji će kažiprstom prebirati retke neke zanimljive knjige umjesto da lajka pametne statuse na facebooku, radije osmijehom obradujte slučajnog prolaznika nego komičnom fotografijom stotine pratitelja na instagramu, ili nekoliko trenutaka promatrajte nebo prije nego li ga poželite fotografirati i staviti na status whatsApp-a. Kako biste pobijedili u ovoj nagradnoj igri testirajte svoju sposobnost isključivanja mobilnog aparata i uključivanja u slobodu života; za slobodu nas sve Krist oslobodi (Gal 5, 1) čemu onda još robujemo?
S. Marina Jurišić